Vihkimisessä

Vihkimisessä avioliitolle pyydetään siunausta ja vihittävät jättävät yhteisen liittonsa Jumalan huolenpitoon. Kirkollisessa vihkimisessä avioliittoon vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä.

Ennen vihkimistä pariskunnan tulee yhdessä pyytää esteiden tutkintaa asiointipalvelunLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta tai sen seurakunnan kirkkoherranvirastolta/aluekeskusrekisteristä, johon vähintään toinen vihittävistä kuuluu. Esteettömyystodistus on voimassa neljä kuukautta todistuksen antamisesta. Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään 7 vuorokautta ennen vihkipäivää. Pappi käy etukäteen hääparin kanssa vihkikeskustelun avioliiton merkityksestä ja vihkimisen kulusta.

Myös esimerkiksi maistraatissa solmitun avioliiton siunaaminen on mahdollista. Avioliiton siunaaminen on yleistä esimerkiksi, kun toinen puolisoista ei ole minkään kristillisen kirkon jäsen. Avioliiton siunaaminen muistuttaa kirkollista vihkimistä. Merkittävin ero on kysymysten sanamuodossa, koska siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle. Avioliiton siunaamisen kaavassa ei myöskään ole sormusrukousta eikä sormuslupauksia. Sormusten vaihtamisen katsotaan kuuluvan avioliittoon vihkimiseen.

Hangossa vihkiminen on mahdollista mm. Hangon kirkossa, Lappohjan kirkossa, Täktomin kappelissa, ulkona Hangon luonnossa tai jossakin hankolaisessa tilassa (esim. HUS). Lisätietoa seurakunnan tiloista ja tilavuokrista Kirkot ja Tilat -välilehdeltä.

Kirkollisen vihkimisen ei tarvitse olla iso tapahtuma satoine vieraineen - vihkitilaisuuteen riittää lähtökohtaisesti vain:

♥️ pappi
♥️ sinä ja tuleva puolisosi
♥️ sormukset
♥️ avioliiton esteettömyystodistus
♥️ kaksi todistajaa (tarvittaessa seurakunnasta)

Avioliiton esteiden tutkinta:

Varaukset ja tiedustelut:
kirkkoherranvirasto

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen